Sök:

Sökresultat:

2062 Uppsatser om Ledande vision - Sida 1 av 138

En ledande vision - En kvalitativ fallstudie av hur Helsingborgsfestivalen arbetar inom ramen för city branding.

Uppsatsen behandlar ämnet city branding, där undersökningen har för avsikt att bidra till en djupare förståelse för en mindre del inom denna varumärkesskapande process. Genom att sammanföra befintliga teorier inom ämnet city branding presenterar vi en ny teoretisk modell som framhåller betydelsen av att en stads styrande aktör överför sin uttalade vision, värden och framtidsplaner till dess sub-brands. Detta för att kommunicera ett enat budskap, då sub-brands utgör en del i styrande aktörers varumärkespositionering. Den nya teoretiska modellen tydliggör förhållandet mellan varumärkesidentitet och varumärkespositionering genom det vidgade begreppet Ledande vision, som i komplexiteten inom citybrandingprocessen kan fungera som ett styrverktyg. Fallstudien utgår från staden Helsingborg, där vi undersöker hur Helsingborgs Stads kommun som en styrande aktör överför sin Ledande vision, innefattande uttalad vision, värden och framtidsplaner, till dess sub-brand Helsingborgsfestivalen.

Retentionsintervall och ledande frågors effekter på vittnens minnesprestationer

Vittnesmål är en vanlig form av bevis i rättegångar och spelar ofta en avgörande roll för utgången av brottmål. Studier har visat att fullständigheten och tillförlitligheten av vittnesmål påverkas av ledande frågor och längden på retentionsintervall. Syftet med föreliggande studie var att undersöka ledande frågor och retentionsintervallets påverkan på minnesprestation. Ett filmklipp visades för försöksdeltagare som omedelbart efter filmen eller efter 48 timmar svarade på en enkät bestående av icke-ledande eller ledande frågor om filmens innehåll. Resultaten visade att vilseledande frågor resulterade i sämre minnesprestation än icke-ledande frågor.

From elevator pitch to organizational vision - How does the personal idea become an outspoken organizational vision?

The purpose of this dissertation is to create an understanding of how a personal idea in the mind of an entrepreneur becomes an outspoken vision in one biotech company. More specifically, for what purpose the vision is used at different stages, how it is communicated, its content and what impact previous visions have on future vision work and in order to reach a deeper understanding of how vision develops over time and how it is used we have employed a qualitative approach based on a case study. The theoretical framework starts with the concept of vision and related concepts. Furthermore, the entrepreneur?s and manager?s usage of vision is examined.

Visionen & Entreprenören : Framtiden för det framgångsrika entreprenörsföretaget

Leaders have many tools in their toolbox when it comes to managing their firms, assuring that they are moving in the right direction. One of these tools is vision. Vision can be a powerful tool for steering a company. But to be able to use it fully, you must also understand how vision is best conveyed to employees and followers. If you understand the vision as a tool, you can fully utilize it.

Elektronisk förvaltning : - Är det endast en vision?

Sverige har under många år varit ledande i e-förvaltningsarbetet och har utformat ett flertal handlingsplaner för införandet. E-förvaltningsarbetet har drabbats av svårigheter och problem under åren och år 2008 startades e-förvaltningsarbetet om med en ny handlingsplan. Även denna handlingsplan har utsatts för kritik såsom att det bara en vision som saknar riktlinjer hur e-förvaltningsarbetet skall realiseras. Ledande personer inom forskningsämnet anser att handlingsplanen inte är tillräcklig för att stödja och leda kommunerna i e-förvaltningsarbetet. Studien syftar till att undersöka hur handlingsplanen omvandlas till styrning och strategier i offentliga förvaltningar.

Från ord till handling- spridning och förankring av en vision

Problem: Hur kan en organisation arbeta för att individerna i organisationen ska ta till sig den uttalade visionen på ett sådant sätt att den faktiskt påverkar det dagliga arbetet? Syfte: Vårt syfte är att undersöka vilka faktorer som påverkar spridningen och förankringen av visionen hos medarbetarna i organisationen Metod: Studien baseras på djupintervjuer med respondenter på två fallföretag, Bilen AB och Ljuset AB. Vi har använt oss av en kvalitativ forskningsmetod för att belysa begreppet vision. Resultat: Det går att spåra en vision i en organisation utifrån den metod vi har valt. En vision har ingen kraft i sig själv, utan måste ges liv av företagsledningen.

"Det florerar av klyschor" : hur blir en vision organisationens vision?

Klyschor använts flitigt inom olika sammanhang och kan på många vis både förstärka såväl som förlöjliga en känsla. Sett ur ett organisatoriskt perspektiv kan ett överdrivet nyttjande av dessa stjälpa organisationen. Å andra sidan kan en tydlig vision svetsa samman medarbetarna och därigenom skapa en välmående organisation.Denna uppsats skildrar hur en vision blir organisationens vision. Ämnet är omfattande och vi har därför valt att beskriva problematiken utifrån en fallstudie på konsultföretaget HiQ Skåne AB. Uppsatsen baseras på en observation, vilken lade grunden för fem kvalitativa intervjuer.En vision kan spridas på en rad olika vis där kommunikation fungerar som ett verktyg.

 Gävle Strand - Från vision till verklighet

Det råder en ojämn uppdelning av män och kvinnor inom arbetslivets ledande poster, vilket till stor del kan härledas till könsstereotyperna. I majoriteten av fallen är det männen som har makten inom näringslivet, så även makten att förändra denna obalans. Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur manliga chefer ser på ledarskap, sitt eget och andras, hur detta relateras till kön och vertikal könsegregering inom arbetslivet, samt vilka hinder de anser att det finns för kvinnor att nå ledande positioner. Fem manliga chefer intervjuades varefter en tematisk analys genomfördes. Ur materialet framträdde teman som påvisar att dessa män anser att kvinnor utgör mycket bra ledare, men hindras av en mängd faktorer.

Hur en entreprenör kommunicerar sin vision : En kvalitativ studie genomförd inom privat förskoleverksamhet

The purpose of this thesis is to describe how an entrepreneur and leader, transmits a vision through communication. Furthermore what kind of feedback the leader finds that he/she acquire. We want to study how entrepreneurship and leadership appears at a private preschool and how the entrepreneur and leader use it to communicate his/her vision.This thesis is based on qualitative method using one in-depth interview with CEO at Helianthus AB, documents and one observation at a parental meeting. The theories of which this study is based on consist of entrepreneurship, transformational and transactional leadership, vision and communication. The theories used in this thesis regard entrepreneurship, transformational and transactional leadership, vision and communication.Our study strengthened the assumption that our respondent is an entrepreneur and leader according to chosen theories.

"Se mig för här är jag..." : Pedagogers syn på synsinnets betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan.

AbstractThe signification of the eyesight for children?s development and learning- how do pedagogues support and stimulate children with defective vision in their development and learning in pre-school?These issues are based on my purpose of the field survey investigations, where I have interviewed three pedagogues and also performed an observation.My main conclusion and results describe that the vision is the high-powered engine in children?s development and learning. It also tells us that those around the children are very important for optimum development and learning, especially when it comes to supporting and stimulating children with defective vision in their necessities. Our other senses are a compensation to make it easier for children with defective visions in their lives. But all our senses are equally important for children with defective vision as they are for seeing children in their development and learning with their whole body in pre-school.Keywords:Eyesight, children with defective vision, development and learning in pre-school, pedagogues, pedagogical support and stimulation.

Idrottslärares syn på friluftslivsundervisningen i skolan

Friluftsliv täcker en stor del av det centrala innehållet i Lgr11 i ämnet idrott och hälsa. Syftet med undersökningen är att få en bild av idrottslärarnas syn på, och vision med friluftsverksamheten i skolan, hur den egentligen ser ut samt vad lärarna anser behövs för att visionerna ska uppfyllas. Frågeställningarna är därför: Hur uppfattar lärarna att friluftsundervisningen ser ut i skolan idag? Vad är lärarnas vision av friluftsundervisningen? Vad behövs enligt lärarna göras för att visionerna ska uppfyllas?Undersökningen har genomförts genom fyra semistrukturerade intervjuer med idrottslärare som arbetar på högstadiet. Dessa har sedan transkriberats och analyserats.

Vision och Verklighet : I globala organisationer med fokus på operativa enheter

The purpose of this study is to contribute to a better understanding of how visions could be applied in subsidiaries and similar sub organisations of global enterprises. With increasing globalisation it becomes more difficult to work in accordance to same standards and towards a common and unifying interest. The study has a qualitative and deductive approach and is based on interviews with three global subsidiaries with some hundred people employed each.Conclusions are that the subsidiaries visions have to be based on a guiding philosophy issued by their mother entities and it is the responsibility of the sub organisation to develop a tangible image with a local vision, mission and strategy with targets requiring feedback. Sustainable strategies cannot be issued without a vision describing where the organisation want be in the future. Otherwise they will not come very far until they have to make a restart with a new strategy and they will never be a market leader..

Könsrollernas fängelse - en kvalitativ dokumentstudie om åtgärdsförslag för fler kvinnor på ledande befattningar

Syftet med vår uppsats är att kartlägga och diskutera olika förslag på åtgärder för att öka andelen kvinnor på ledande befattningar i svenskt arbetsliv. Vår avsikt är att skapa en teoretisk förståelse för åtgärdsförslagen utifrån ett feministiskt samt organisationsteoretiskt perspektiv. Uppsatsen är en kvalitaitv dokumentstudie som baserats på ett urval av svenska tidningsartiklar. Studien har resulterat i en kategoriseringsmodell av åtgärderna som visar att problemområdet är av komplex art samt att teorierna skiljer sig åt i angreppsätt till problematiken. Liberalfeminismen och organisationsteorin stödjer de åtgärder som skapar förutsättningar för en numerär ökning av kvinnor på ledande befattningar.

Vision och verklighet - En analys av jämställdhetsimplementering

This thesis treats the question of how a political vision is given a concrete form. The Swedish government has defined a view of gender inequality. To change the subordination of women national goals have been established. These give guidelines to the different parts of the administration. The primary scope of this thesis is to analyse the conditions for the implementation of these goals in two parts of the administration, the county administrative board and the local municipal authority.

Marknadsföring av folkbibliotek ? om fyra folkbibliotek i Kalmar län på väg mot visionen att bli Sveriges bästa biblioteksregion år 2010

The aim of this Bachelor´s thesis is to describe the phenomenon ofmarketing. Four public libraries in the County of Kalmar have beenstudied in the aim to obtain information on their current marketingin the autumn of 2004, as well as their view of marketing and itssignification in connection to a vision that the Regional Library inKalmar has established. The vision is that the County of Kalmar isgoing to be the best Region of Libraries in Sweden in the year of2010. Target markets for the vision is the general public, studentsand entrepreneurs. The study has done a landing at an early stage ofthe vision, the starting point of which was in the year of 2001.

1 Nästa sida ->